USA & Highway 1

USA
3 juni, 2016

Roadtrip i Kalifornien

Vi bestämde oss för att på denna resa lämna barnen hemma och resa iväg på tu man hand och bila i Kalifornien. Det är en resa som vi länge velat göra och nu gjorde vi slag i saken. Att SAS har utökat sina flygningar och har flera destinationer i USA gjorde att vi valde att flyga SAS. Resan bar av från Arlanda via Köpenhamn till San Francisco. Ett smidigt byte i Köpenhamn och en väldigt bekväm flygresa. Bra mat ombord och efter att ha sett många av de nya filmerna som fanns ombord landade vi på eftermiddagen i San Francisco och hämtade ut vår hyrbil. En svart cab Ford Mustang till makens stora förtjusning. Med GPS blir bilresan ett nöjde och ca 40 minuter efter att vi hämtat hyrbilen var vi framme vid Fishermans Warf och Argonaut Hotel. Härifrån kan man se både Golden Gate Bridge och Alcatraz en solig och klar dag. Utanför hotellet ligger flertalet restauranger och några kvarter bort den berömda piren. Four Seasons Hotel San Francisco
Här fyllde vi våra dagar med att resa med deras berömda cable-car, tog båten till Alcatraz och hade en mycket intressant rundtur där man med hörlurar lyssnar till ex-fångar som guidar runt och berättar om tiden på fängelset. Mycket spännande
Vi tog en utflykt till Sausalito och körde över Golden Gate Bridge. Åt på fantastiska restauranger och strosade runt bland butiker, körde gata upp och ner på de kulliga gatorna för att se så mycket som möjligt av staden och det är svårt att inte tycka om San Francisco med mysiga områden och det genuint härliga och vänliga människor. Efter fyra nätter var det nu dags att påbörja vår bilresa längs vackra Highway 1. Efter en storslagen frukost med massor av färska bär, yoghurt och en ljuvlig omelett så bar det av söderut. Det första stoppet blev när vi kom till Santa Cruz. Strandpromenaden i Santa Cruz är känd för sitt retro-tivoli, och ger lite av en känsla att man är i en film. Här tog vi en promenad vid piren och stranden och strosade runt.